Niniejsza część przedstawia podsumowanie najważniejszych zadań wykonywanych w 2022 r. przez Miasto Stalowa Wola w związku z realizacją lokalnych polityk, programów i strategii.
Spośród wielu uchwał Rady Miejskiej stanowiących o kierunkach realizacji lokalnych polityk, programów i strategii, w pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę na przystąpienie do sporządzenia Strategii Rozwoju Miasta Stalowej Woli na lata 2022-2030, która będzie wyznaczać główne kierunki rozwoju Miasta na blisko kolejną dekadę.
Istotna część zadań Prezydenta Miasta Stalowa Wola w 2022 r. związana była z realizacją i wdrożeniem działań zaplanowanych w licznych dokumentach o charakterze programowym i strategicznym, w tym programom dedykowanym konkretnym zadaniom własnym.
dokumenty i programy strategiczne miasta były realizowane w 2022 r.,
z obszaru
ochrony środowiska
z obszaru
pomocy społecznej
o charakterze
ogólnym
z obszaru
ładu przestrzennego
z obszaru
gospodarki komunalnej
z obszaru
ochrony zdrowia
z obszaru
rewitalizacji
z obszaru
transportu publicznego
programy o charakterze ogólnym
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXVIII/316/16 Rady Miejskiej z dnia 14 marca 2016 r.
Cel:
Niniejszy dokument, poprzez powiązanie bezpośrednio z budżetem miasta oraz Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego i miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, jest jednym z ważniejszych instrumentów działania władz samorządowych. Poszczególne zapisy Strategii są odzwierciedleniem aktualnych potrzeb miasta oraz wskazują kierunek działań lokalnych w ujęciu długofalowym. Kluczowym elementem Strategii rozwoju jest misja i wizja, które określają docelowy obraz miasta w przyszłości.
W niniejszym dokumencie misję Stalowej Woli określono następująco:
”Stalowa Wola to wyrosły z tradycji COP oraz polityczno-społecznych zmian gospodarczych ważny na Podkarpaciu, dobrze skomunikowany ośrodek, dynamicznie rozwijającego się, innowacyjnego przemysłu.
Miasto, które dzięki rozwiniętej infrastrukturze technicznej i społecznej jest atrakcyjnym, bezpiecznym i przyjaznym dla środowiska miejscem zaspokajania wszystkich potrzeb aktywności mieszkańców oraz jest atrakcyjną i przyjazną przestrzenią dla inwestorów.”
Realizacja w 2022 r.:
Misja Miasta zawiera w sobie cele określone w trzech najważniejszych obszarach, a mianowicie: obszar społeczny, obszar zasobów i potencjałów, obszar gospodarki i promocji. Wokół tych obszarów skupiają się najważniejsze działania strategiczne miasta, które w 2022 r. realizowane były przy pomocy szeregu innych programów strategicznych, opisanych szczegółowo poniżej.
Działania realizowane w ramach Strategii w 2022 r.:
budowa Hospicjum wraz z Poradnią Medycyny Paliatywnej,
budowa integracyjnego przedszkola i żłobka w technologii pasywnej,
stworzenie przyjaznej przestrzeni edukacyjnej i dostosowanie budynków PSP 7 i PSP 4 do potrzeb osób niepełnosprawnych,
rozbudowa infrastruktury oświatowej, szansą rozwoju młodych będących przyszłością Stalowej Woli,
budowa toru rolkarskiego i pumptracka oraz budowa torów linowych,
modernizacja, rozbudowa i rozwój infrastruktury edukacyjnej wraz z doposażeniem placówek oświatowych,
przebudowa i wykonanie prac konserwatorskich w Miejskim Domu Kultury w Stalowej Woli celem efektywnego wykorzystania dziedzictwa kulturowego,
"Modernizacja osiedli miejskich w celu kreowania spójnej i nowoczesnej przestrzeni publicznej Miasta Stalowa Wola",
przebudowa drogi gminnej nr 101001 R o długości 1,659 km ul. Działkowa,
przebudowa drogi gminnej nr 100986 R o km od 0+016,5 do 0+553,0 – ul. Gen L. Okulickiego,
rozbudowa wraz z budową nowego odcinka drogi gminnej nr G101032R – ul. Spacerowej oraz przebudowa skrzyżowania z drogą wojewódzką (starodrożem DK 77) – ul. Energetyków,
rozbudowa i przebudowa drogi gminnej nr G100 997R – Al. Jana Pawła II – ul. Osiedlowa,
budowa drogi gminnej ul. 11 Listopada (rozliczone w 2023r.),
budowa drogi gminnej ulicy Granicznej oraz przebudowa drogi gminnej ulicy Karnaty w celu połączenia ulicy Granicznej z drogą wojewódzką nr 855 – ul. Brandwicką (rozliczone w 2023r.),
remont mieszkań socjalnych,
ekotransport publiczny – Stalowa Wola z prądem nowoczesności,
rozwój zeroemisyjnego transportu publicznego,
przebudowa przejść dla pieszych przy skrzyżowaniu ulic Skoczyńskiego i Narutowicza oraz przejścia dla pieszych w ciągu ul. Skoczyńskiego (rozliczone w 2023 r.),
przebudowa przejść dla pieszych w ciągu ul. Okulickiego i ul. Rozwadowskiej w Stalowej Woli (rozliczone w 2023 r.),
przebudowa przejść dla pieszych przy skrzyżowaniu ulic Piaskowej, Okrężnej i Górka oraz przejścia dla pieszych w ciągu AL. Jana Pawła II (rozliczone w 2023 r.),
przebudowa przejść dla pieszych w ciągu ul. Ofiar Katynia, ul. Osiedlowej, ul. Wojska Polskiego oraz ul. Kilińskiego, ul. 1 – go Sierpnia oraz na ul. Podleśnej (rozliczone w 2023r.),
zaprojektowanie i budowa układu dróg gminnych komunikujących istniejącą strefę przemysłową z terenami Strategicznego Parku Inwestycyjnego,
Mikroinstalacje OZE.
W 2022 r. prowadzono prace nad opracowaniem Strategii Rozwoju Miasta Stalowej Woli na lata 2022-2030. Dokument przyjęto w dniu 30 marca 2023 r. podczas sesji Rady Miejskiej Stalowej Woli.
Proces opracowania Strategii Rozwoju Miasta Stalowej Woli na lata 2022-2030 został przeprowadzony zgodnie z zapisami ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2023 r. poz. 40) oraz na podstawie Uchwały Nr LII/640/2022 z dnia 14 czerwca 2022 r. Rady Miejskiej Stalowej Woli, w której to określono szczegółowy tryb i harmonogram opracowania projektu Strategii Rozwoju Miasta Stalowej Woli na lata 2022-2030.
Realizacja w 2022 r.:
Prace związane z opracowaniem projektu Strategii Rozwoju Miasta Stalowej Woli na lata 2022 – 2030, obejmowały w szczególności:
opracowanie wniosków z diagnozy sytuacji społecznej, gospodarczej i przestrzennej miasta, przygotowanej na potrzeby strategii,
wypracowanie założeń programowych Strategii Rozwoju Miasta Stalowej Woli na lata 2022 – 2030, w tym określenie celów i kierunków działań oraz oczekiwanych rezultatów i wskaźników - w tym warsztatów z interesariuszami,
wypracowanie założeń funkcjonalno-przestrzennych Strategii Rozwoju Miasta Stalowej Woli na lata 2022 – 2030.
Podstawa prawna:
Uchwała nr XLV/540/2021 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 10 listopada 2021 r.
Cel:
Nadrzędnym celem Programu jest budowanie partnerstwa pomiędzy Miastem Stalowa Wola i organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, służącego diagnozowaniu i zaspokajaniu potrzeb mieszkańców oraz wzmacnianiu aktywności społeczności lokalnych. Program obejmuje wsparcie w takich obszarach jak: sport; ochrona zdrowia; wspieranie działań na rzecz osób, rodzin i grup zagrożonych wykluczeniem społecznym; pomoc społeczna, promocja i organizacja wolontariatu; kultura i ochrona dziedzictwa narodowego; bezpieczeństwa publiczne; wspieranie działań niosących pomoc osobom chorym, starszym i niepełnosprawnym; wspierania edukacji ekologicznej wśród dzieci i młodzieży.
Realizacja w 2022 r.:
Organizacje pozarządowe złożyły w sumie 50 ofert w ramach otwartych konkursów ofert. 4 oferty zostały odrzucone. Z pominięciem otwartego konkursu ofert, na podstawie art. 19a Ustawy p.p.w. wpłynęło 56 ofert, z czego 19 ofert nie otrzymało dofinansowania z przyczyn formalnych (m.in. brak wymaganych załączników, błędne wypełnienie oferty) lub merytorycznych (m.in. z powodu nieuznania celowości realizacji zadania, brak środków w budżecie).
W 2022 r. Gmina Stalowa Wola przekazała dotację dla organizacji pozarządowych w ramach otwartych konkursów ofert oraz tzw. „małych grantów” w wysokości 4.048.481,20 zł (otwarty konkurs ofert - 3.747.501,20 zł, małe granty – 300.980 zł).
Szczegółowe informacje dotyczące realizacji niniejszego Programu zawarto na podstronie raportu Współpraca z NGO.
programy z obszaru ŁADU PRZESTRZENNEGO i rewitalizacji
Podstawa prawna:
Uchwała nr XXXIV/483/05 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 21.01.2005r. (z poźn. zm.)
Cel:
Niniejszy dokument określa politykę przestrzenną miasta, w tym lokalne zasady zagospodarowania przestrzennego. Ustalenia studium są wiążące przy sporządzaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Realizacja w 2022 r.:
Uchwalono 3 zmiany Studium:
Uchwała Nr LIV/666/2022 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 29 lipca 2022 r.,
Uchwała Nr LV/684/2022 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 30 września 2022 r.,
Uchwała Nr LIX/755/2022 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 19 grudnia 2022 r.
W roku 2022 podjęto uchwały dotyczące 3 miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, w tym 1 nową MPZP oraz 2 zmiany MPZP:
Uchwała Nr XLIX/580/2022 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 30 stycznia 2022 r. - miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego strefy produkcyjno-usługowej Nr 1 w Stalowej Woli,
Uchwała Nr LIV/667/2022 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 29 lipca 2022 r. - IV i V zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego osiedla Śródmieście w Stalowej Woli,
Uchwała Nr LIX/756/2022 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 19 grudnia 2022 r. - II i III zmiana miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego osiedla Rozwadów w Stalowej Woli.
Podstawa prawna:
Uchwała nr LXXVIII/1026/18 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 21 sierpnia 2018 r.
Cel:
Lokalny Program Rewitalizacji dla Gminy Stalowa Wola to wieloletni program działań zmierzający do wyprowadzenia podobszarów rewitalizacji ze stanu kryzysowego oraz stworzenia warunków do ich zrównoważonego rozwoju, stanowiący narzędzie planowania, koordynowania i integrowania różnorodnych aktywności w ramach rewitalizacji.
Realizacja w 2022 r.:
W ramach programu zrealizowano projekty:
„Z przechowalni do poczekalni...” – kompleksowe wsparcie osób o najgłębszym wykluczeniu społecznym. Projekt przeformułowany i realizowany pod nazwą „Pershing - od nowa”,
„Działania animacyjno – edukacyjne uzupełniające projekt „Szlakiem dziedzictwa kulturowego, zabytków kultury i oferty kulturalnej MOF Stalowej Woli”,
„Strefa Spotkań” – animacja i prowadzenie miejsca spotkań dla mieszkańców Osiedla Fabrycznego, w lokalu przy ul. Dmowskiego 11,
Letnia wypożyczalnia książek, gier i sprzętu sportowego dla dzieci z Osiedla Fabrycznego,
"Aktywizacja rewitalizacja”,
"Mój pierwszy biznes jest nadzieją",
Rewitalizacja przestrzenna MOF”,
"Modernizacja dworca kolejowego PKP”.
Więcej na ten temat w zakładce Inwestycje.
W grudniu Miasto Stalowa Wola przystąpiło do prac nad opracowaniem Gminnego Programu Rewitalizacji na lata 2024 – 2030. Działania rozpoczęły się od dokonania podziału miasta na 20 obszarów i poddania ich szczegółowej analizie pod kątem koncentracji niekorzystnych zjawisk społecznych, gospodarczych, środowiskowych, przestrzenno-funkcjonalnych i technicznych. W ten sposób powstała diagnoza służąca wyznaczeniu obszaru zdegradowanego i rewitalizacji.
Podstawa prawna:
Uchwała nr LXXV/995/18 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 21 czerwca 2018 r.
Cel:
Podejmowanie działań zwiększających atrakcyjność zabytków, wyeksponowanie walorów poszczególnych zabytków i krajobrazu kulturowego, zahamowanie procesu degradacji zabytków oraz wspieranie inicjatyw sprzyjających wzrostowi środków finansowych na opiekę nad zabytkami.
Realizacja w 2022 r.:
Zadania ujęte w programie, których realizację przeprowadzono lub ukończono ich realizację w roku 2022:
rewitalizacja Rynku w os. Rozwadów - przywrócono dawny jego charakter oraz zachowano dziedzictwo kulturowe i historyczne Rozwadowa,
rewaloryzacja modernistycznych warsztatów szkolnych na potrzeby Muzeum COP.
programy z obszaru pomocy społecznej
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXIV/420/16 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 24 czerwca 2016 r.
Cel:
Niniejszy dokument strategiczny ukazuje najważniejsze problemy społeczne występujące w Gminie Stalowa Wola, takie jak bezrobocie, niepełnosprawność, uzależnienia, ubóstwo, bezdomność, przemoc w rodzinie, przestępczość.
Realizacja w 2022 r.:
Opracowywano założenia do nowego dokumentu strategicznego na lata 2023-2028.
Poniższe dokumenty stanowią kontynuację i rozwinięcie działań zawartych w Strategii Rozwiazywania Problemów Społecznych w Gminie Stalowa Wola na lata 2016-2022 i Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych Miasta Stalowej Woli na lata 2023 – 2028.
Podstawa prawna:
Uchwała nr XXXVII/407/2021 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 15 lutego 2021 r.
Cel:
Jako główny cel Programu wyznaczono wytyczenie kierunków działań zmierzających do tworzenia warunków dla prawidłowego funkcjonowania i wychowania dzieci w rodzinach naturalnych, a także przywracanie rodzinom zdolności do przezwyciężania ich problemów opiekuńczo-wychowawczych przy współpracy samorządu, organizacji pozarządowych oraz innych instytucji zajmujących się rodziną. Adresatami działań programu są nie tylko rodziny z dziećmi, które doświadczają trudności w swoim funkcjonowaniu, ale każda rodzina zamieszkała na terenie Gminy Stalowa Wola.
Realizacja w 2022 r.:
wspierano prawidłowe funkcjonowanie rodziny oraz pracę z rodzinami w celu zapobiegania sytuacjom kryzysowym. Rodziny zagrożone kryzysem miały możliwość udziału w programach i projektach. Mogły liczyć na wsparcie specjalistyczne, w postaci poradnictwa m.in.: psychologicznego, prawnego, rodzinnego oraz terapii indywidualnej, grupowej i rodzinnej,
podejmowano działania w środowisku lokalnym, mające na celu aktywizację społeczną rodzin,
rozwijano system opieki nad dzieckiem i rodziną w gminie Stalowa Wola, który obejmuje przedszkola, szkoły, ośrodki wsparcia, świetlice i kluby,
organizowano nieodpłatne imprezy, festyny i inne inicjatywy, dzięki którym czas wolny dzieci i młodzieży oraz ich rodziców był spędzany w sposób konstruktywny i rozwojowy,
zaspakajano podstawowe potrzeby bytowe rodziny, poprzez udzielanie pomocy materialne i rzeczowej.
Podstawa prawna:
Uchwała nr XLIX/588/2022 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 31 stycznia 2022 r.
Cel:
Celem programu jest przeciwdziałanie przemocy w rodzinie, ochrona ofiar przemocy w rodzinie oraz zwiększenie dostępności i skuteczności profesjonalnej pomocy. Program określa szczegółowe zadania do realizowania, ukierunkowane na: rozwój systemu przeciwdziałania przemocy oraz współpracy międzyinstytucjonalnej, zapewnienie dostępności pomocy osobom i rodzinom z problemem przemocy domowej, kształtowanie świadomości społecznej w zakresie zjawiska przemocy w rodzinie.
Realizacja w 2022 r.:
Na terenie Gminy Stalowa Wola udzielano pomoc i wsparcia osobom dotkniętym przemocą w rodzinie, w formie pomocy specjalistycznej tj.:
porad medycznych udzielono dla 20 osób,
porad psychologicznych udzielono dla 858 osób,
porad pedagogicznych udzielono 441 osobom,
porad prawnych udzielono dla 674 osób,
porad socjalnych dla 62 osób,
porad zawodowych dla 495 osób,
porad rodzinnych dla 355 osób.
W roku 2022 odbyło się 6 superwizji grupowych dla przedstawicieli różnych instytucji, którzy w swojej pracy zawodowej mają styczność z problemem przemocy w rodzinie i uczestniczyli w grupach roboczych. W roku 2022 z różnych form poradnictwa i wsparcia psychologicznego skorzystało 48 specjalistów. Dodatkowo swoje kompetencje zawodowe poprzez udział w szkoleniach i konferencjach itp. podniosło 486 osób.
Działania podmiotów zaangażowanych w realizację Programu skupiały się przede wszystkim na:
podnoszeniu poziomu wiedzy i świadomości społecznej, w zakresie przyczyn i skutków przemocy w rodzinie, poprzez kampanie społeczne, rozpowszechnianie informacji,
prowadzeniu poradnictwa specjalistycznego m.in. psychologicznego, prawnego i socjalnego oraz upowszechniania informacji o miejscach, gdzie można uzyskać pomoc medyczną, psychologiczną, prawną, socjalną, zawodową,
realizacji programów służących działaniom profilaktycznym w zakresie promowania i wdrażania prawidłowych metod wychowawczych w stosunku do dzieci, zwiększaniu świadomości na temat negatywnych konsekwencji stosowania przemocy w procesie wychowawczym, przy jednoczesnej edukacji w zakresie innych skutecznych i bezpiecznych dla rozwoju dziecka metod wychowawczych,
budowaniu lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, w tym koordynowaniu działań wszystkich służb pomocowych z terenu miasta Stalowej Woli, w celu zwiększenia skuteczności pomocy i ochrony osób doznających przemocy domowej, przez powołany do tego celu Zespół Interdyscyplinarny,
monitorowaniu sytuacji rodzin z problemem przemocy domowej i udzielanie specjalistycznego wsparcia przez członków grup roboczych w ramach procedury „Niebieskie Karty”. 6. Zapewnieniu osobom dotkniętym przemocą (jeśli tego wymagają) całodobowego pobytu w Hostelu prowadzonego przez Stalowowolski Ośrodek Wsparcia i Interwencji Kryzysowej,
zapobieganiu kontaktowania się osób stosujących przemoc z osobami dotkniętymi przemocą, poprzez stosowanie środków prawnych przez Komedę Powiatową Policji, Prokuraturę Rejonową, oraz przez Sąd Rejonowy w Stalowej Woli,
realizacji Programu Korekcyjno- Edukacyjnego dla sprawców przemocy,
zwiększaniu kompetencji osób realizujących zadania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie, poprzez udział w szkoleniach, konferencjach, superwizji, oraz przeciwdziałaniu wypaleniu zawodowemu.
Podstawa prawna:
Uchwała nr XXXVII/408/2021 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 15 lutego 2021 r. w sprawie przyjęcia „Stalowowolskiego Programu Wspierania Seniorów na lata 2021-2023”.
Cel:
Program stanowi kontynuację działań Miasta mających na celu kompleksowe i systemowe analizowanie i rozwiązywanie problemu demograficznego starzenia się lokalnej społeczności. Misją Programu jest podniesienie jakości życia i zapobieganie izolacji społecznej seniorów poprzez aktywizowanie środowiska rodzinnego i wykorzystywanie zasobów środowiska lokalnego.
Realizacja w 2022 r.:
Na rzecz wizerunku osób starszych:
współpraca przedszkoli i szkół z organizacjami senioralnymi,
realizacja kampanii antydyskryminacyjnych osoby starsze,
organizacja koncertów i przeglądów twórczości osób starszych,
organizacja wydarzeń kulturalno-edukacyjnych skierowanych do seniorów /wyjazdy na koncerty, teatr, kino, muzea itp.
Na rzecz zdrowia:
rozwój bazy opiekuńczo – leczniczej dla osób starszych: podmiotów leczniczych udzielających świadczeń zdrowotnych w zakresie geriatrii oraz opieki długoterminowej,
funkcjonowanie wypożyczalni sprzętu rehabilitacyjnego (pielęgnacyjnego i wspomagającego) - doradztwo w doborze sprzętu oraz samoobsługi.
Na rzecz uczestnictwa w życiu społecznym:
włączanie osób starszych oraz organizacji senioralnych w procesy decyzyjne mające na celu diagnozowanie potrzeb osób starszych w gminie,
realizacja spotkań edukacyjno – informacyjnych dla seniorów dotyczących m.in: bezpieczeństwa, obsługi nowych technologii informatycznych,
realizacja otwartych konkursów/grantów skierowanych do podmiotów sektora organizacji pozarządowych i podmiotów, o których mowa art. 3 ust. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie mające na celu wspieranie działań na rzecz aktywizacji osób starszych,
wspieranie nowo powstałych i funkcjonujących podmiotów zrzeszających osoby starsze,
promowanie i rozwój wolontariatu osób starszych,
prowadzenie amatorskiej działalności artystycznej osób starszych,
Prowadzenie zajęć o charakterze sportowym i rekreacyjnym dla seniorów,
rozwój parafialnych grup seniora we współpracy z duszpasterzami, promujące systematyczne spotkania we wspólnocie.
Na rzecz usamodzielniania:
rozwój sieci placówek wsparcia dziennego dla osób starszych,
rozwijanie usług opiekuńczych oraz oferty usług oparcia społecznego (w tym specjalistycznych usług opiekuńczych) w miejscu zamieszkania,
rozwijanie i doskonalenie systemu wsparcia placówek całodobowego pobytu dla osób starszych zależnych niemogących samodzielnie funkcjonować w środowisku,
doskonalenie systemu wsparcia dla osób starszych funkcjonujących samodzielnie w środowisku (pomoc sąsiedzka),
wsparcie finansowe dla opiekunów osób zależnych w wieku 60+,
wsparcie specjalistyczne dla rodzin opiekującymi się osobami starszymi.
Na rzecz współpracy instytucji i organizacji:
podejmowanie działań mający na celu przeciwdziałania wykluczeniu i ubóstwu osób starszych,
wsparcie rzeczowe seniorów w ramach akcji charytatywnych,
wsparcie rzeczowe seniorów przez organizacje pozarządowe,
podejmowanie działań mających na celu przeciwdziałaniu przemocy wobec seniorów,
wsparcie specjalistyczne dla osób starszych.
Ważnym elementem rozwoju sieci wsparcia dla seniorów było utworzone na terenie miasta Centrum Aktywności Seniora (CAS), którego celem jest integrowanie środowiska senioralnego. CAS:
koordynuje zadania na rzecz seniorów, w tym szeroko rozumianej działalności kulturotwórczej, poznawczej, prozdrowotnej, integracyjnej i rozrywkowej, inicjatywy edukacyjne, opiekę, współpracę i wsparcie merytoryczne oraz finansowe dla stalowowolskich Klubów Seniora, profilaktykę zdrowego stylu życia, wspieranie organizacji pozarządowych zajmującymi się osobami starszymi, działalność informacyjną na rzecz seniorów w różnych formach,
opiera się na zrozumieniu potrzeb osób starszych, elastyczności programu i otwartości na nowatorskie inicjatywy wzmacniające ich aktywność oraz budowaniu wspólnego systemu wsparcia Seniorów bazującego na silnej sieci partnerstwa lokalnego.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XIX/228/2019 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 16 grudnia 2019 r. Program stanowi kontynuację i rozwinięcie działań zawartych w Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Stalowa Wola na lata 2016-2022.
Cel:
Realizacja założeń Programu ma na celu stworzenie profilaktyki bezdomności i wczesnej interwencji, a także przeciwdziałania istniejącemu zjawisku bezdomności. Określone w Programie, szczegółowe zdania, ukierunkowane są na rozwój systemu przeciwdziałania bezdomności oraz współpracy międzyinstytucjonalnej, zapewnienie pomocy osobom i rodzinom zagrożonym bezdomnością, kształtowanie świadomości społecznej w zakresie zjawiska bezdomności.
Realizacja w 2022 r.:
Działania o charakterze prewencyjnym:
w dniu 8 listopada 2022 r. odbyło się spotkanie, podczas którego opracowano procedury postępowania z osobami bezdomnymi wymagającymi pomocy w okresie zimowym 2022/2023,
prowadzono monitoring osób zagrożonych bezdomnością,
prowadzono kampanie informacyjne (wywiady, ulotki, plakaty).
Działania o charakterze osłonowym:
zapewnienie noclegu, wyżywienia w schronisku,
działania interwencyjne w celu zapewnienia doraźnej pomocy osobom bezdomnym w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia,
kompleksowe wsparcie finansowe, zapewnienie środków higieny i odzieży, praca socjalna,
poradnictwo prawne, umożliwienie podjęcia terapii.
Działania o charakterze aktywizującym:
prowadzenie pracy socjalnej z osobami bezdomnymi w oparciu o kontrakt socjalny,
reintegracja społeczna i zawodowa w oparciu o działania Klubu Integracji Społecznej przy MOPS w Stalowej Woli (10 osób skorzystało z pośrednictwa pracy, 7 osób zostało poinformowanych o ofertach).
W Gminie Stalowa Wola wśród osób bezdomnych przeważają mężczyźni, którzy kierowani byli do Schroniska dla Bezdomnych Mężczyzn prowadzonego przez Stalowowolskie Koło Towarzystwa Pomocy im. Św. Brata Alberta (schronisko przekształcono na Noclegownię Całodobową im. św. Brata Alberta w Stalowej Woli. Ze względów bezpieczeństwa liczba miejsc w noclegowni wynosi 18 ).
Bezdomne kobiety oraz bezdomne osoby wymagające usług opiekuńczych kierowane były przez MOPS w Stalowej Woli do schronisk poza gminą.
Działania w ramach realizacji Gminnego Programu Wychodzenia z Bezdomności na lata 2020-2022 finansowane były ze środków budżetu Gminy Stalowa Wola, dotacji oraz ze środków pozabudżetowych pozyskanych z innych źródeł.
Podstawa prawna:
Uchwała nr XLVII/577/2021 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 30 grudnia 2021 r.
Cel:
Program „ Teleopieka” jest elementem polityki społecznej Gminy Stalowa Wola w zakresie realizacji Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych dla gminy Stalowa Wola na lata 2016-2022 oraz odpowiada na problemy zdefiniowane w Stalowowolskim Programie Wspierania Seniorów na lata 2021-2023. Usługa teleopieki jest też zalecanym rozwiązaniem z zakresu rozwijania usług społecznych dla osób starszych, niesamodzielnych przez Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej zawartym w projekcie Strategii Rozwoju Usług Społecznych, polityka publiczna na lata 2021-2035. Program ma na celu zapewnienie lepszej pomocy osobom starszym, samotnym, niesamodzielnym, niepełnosprawnym zamieszkującym na terenie Gminy Stalowa Wola.
Realizacja w 2022 r.:
Z systemu korzystają osoby starsze, samotne i niepełnosprawne. Teleopieka zapewnia podopiecznym poczucie bezpieczeństwa i komfortu, zwiększa poziom niezależności i poprawia samopoczucie. Całodobowa opieka zmniejsza także poziom stresu i uwalnia podopiecznych od poczucia, że są dla kogoś ciężarem. Dzięki alarmowej opasce umieszczonej na nadgarstku, wezwanie pomocy możliwe jest w każdej sytuacji, o każdej porze dnia i nocy. Miejski Ośrodek pomocy Społecznej w Stalowej Woli w 2022 r. oferował taką formę pomocy w postaci 45 opasek z których skorzystało 35 osób w okresie od 1 lutego 2022 r. do 31 grudnia 2022 r.
Podstawa prawna:
Uchwała nr XLVIII/667/13 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 27 czerwca 2013 r. w sprawie przyjęcia programu z zakresu polityki społecznej pn. „AKTYWNI 60+”.
Cel:
Celem programu „Aktywni 60+” jest podniesienie aktywności i sprawności tej grupy mieszkańców poprzez zwiększenie dostępności do dóbr kultury, zachęcenie do uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych i sportowych, a także kształtowanie pozytywnego wizerunku stalowowolskich seniorów.
Realizacja w 2022 r.:
Wydano 124 karty "Aktywni 60+".
Podstawa prawna:
Uchwała nr III/22/2018 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 17 grudnia 2018 r.
Cel:
Program ma na celu ograniczenie między innymi zjawiska niedożywienia dzieci i młodzieży z rodzin o niskich dochodach lub znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. Koresponduje bezpośrednio z celami szczegółowymi określonymi w Gminnym Programie Wspierania Rodziny dla Gminy Stalowa Wola na lata 2018-2020, przyjętym Uchwałą Rady Miejskiej w Stalowej Woli Nr LXXI/926/18 z dnia 23 marca 2018r. oraz w Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Stalowa Wola na lata 2016-2022, przyjętej Uchwałą Rady Miejskiej Stalowej Woli Nr XXXIV/420/16 z dnia 24 czerwca 2016 r. i stanowi element przeciwdziałania marginalizacji i degradacji społecznej jednostki i rodziny.
Łącznie Programem objętych zostało 749 osób, w tym z posiłków skorzystały 262 osoby z 198 rodzin, z czego 72 dzieci i młodzież w przedziale wiekowym od 0 do ukończenia szkoły ponadpodstawowej i 193 osoby dorosłe. Z zasiłku celowego skorzystały 682 osoby z 371 rodzin.
Ogólny koszt Programu wyniósł 823.337 zł, z czego dotacja z budżetu państwa wyniosła 74,94 % tej kwoty tj. 617.000 zł, natomiast udział własny gminy stanowił 20,12 % , tj. kwota 206.337 zł.
Osoby i rodziny o dochodzie powyżej 150% kryterium dochodowego, w sytuacjach szczególnych, korzystały z pomocy w formie posiłku w oparciu o Uchwałę Nr XX/254/15 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 14 grudnia 2015 rok w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków na świadczenia z pomocy społecznej w formie pomocy rzeczowej, posiłków, zasiłków okresowych oraz zasiłków celowych. Poniesione na ten cel wydatki dla 68 osób, wyłącznie w ramach budżetu gminy, wyniosły 148.798 zł.
Kolejnym ważnym wsparciem było przyznanie posiłku dla dzieci w szkole i w przedszkolu dla obywateli Ukrainy.
Posiłek był przyznawany na podstawie art. 48b ust 5 pkt 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 o pomocy społecznej doraźnie na czas nie dłuższy niż dwa miesiące. Pomoc przyznana w w/w trybie nie wymagała przeprowadzenia wywiadu środowiskowego i wydania decyzji administracyjnej. Jeśli zaistniała konieczność udzielania dłuższego wsparcia w formie posiłku wówczas pomoc była udzielania na podstawie decyzji administracyjnej i po przeprowadzeniu wywiadu środowiskowego. Pomocy w formie posiłku udzielono dla 69 osób, w tym dla 19 dzieci uczęszczających do przedszkola i dla 41 uczniów szkół podstawowych oraz dla 1 ucznia Społecznego Liceum Ogólnokształcącego.
programy z obszaru ochrony środowiska i transportu publicznego
Podstawa prawna:
Uchwała nr XXXVIII/433/2021 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 26 marca 2021 r.
Cel:
Dokument jest ukierunkowany na działania o charakterze planistycznym, rozwojowym i badawczym oraz przewiduje podjęcie ogólnych działań o charakterze zarówno inwestycyjnym, jak i nieinwestycyjnym, stanowi przy tym element propagujący podejmowanie czynności o charakterze prośrodowiskowym przez mieszkańców Miasta Stalowa Wola. Wskazuje kierunki działań w dziedzinie ochrony środowiska nastawiając się przede wszystkim na zmniejszenie emisji spalin oraz zwiększenie udziału odnawialnych źródeł energii. Wszystkie proponowane działania kierują się zasadą zrównoważonego rozwoju. W dokumencie wskazano przedsięwzięcia, które zamierzają podjąć konkretne podmioty aby osiągnąć zamierzony cel poprawy jakości powietrza.
Realizacja w 2022 r.:
Cele Programu były osiągane przy pomocy szeregu innych programów strategicznych, opisanych szczegółowo poniżej.
Podstawa prawna:
Uchwała nr XXXVIII/432/2021 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 26 marca 2021 r.
Cel:
Celem dokumentu jest ocena aktualnego potencjału adaptacyjnego do zmiany klimatu oraz wskazanie propozycji rozwoju miasta. Założeniem projektu Planu jest promocja rozwiązań służących poprawie klimatu w mieście, określenie kierunków działań prowadzących do upowszechnienia stosowania rozwiązań mających na celu m. in. zwiększenie retencji wody, zagospodarowania wód deszczowych, wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych, poprawę jakości powietrza czy wprowadzenie zielono-niebieskiej infrastruktury.
Podstawa prawna:
Uchwała nr LVII/565/2021 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 30 grudnia 2021 r.
Cel:
Niniejszy dokument wyznacza kierunki i działania zmierzające do redukcji emisji gazów cieplarnianych, poprawy efektywności energetycznej oraz wykorzystania odnawialnych źródeł energii. Podejmowane działania dotyczą przede wszystkim zadań związanych z transportem, oświetleniem ulicznym, budownictwem publicznym, gospodarką przestrzenną oraz produkcją energii elektrycznej i ciepła.
Realizacja w 2022 r.:
W ramach realizacji programu Czyste Powietrze złożono 31 wniosków przez punkt konsultacyjno-informacyjny. Przeprowadzono 705 konsultacji i zorganizowano 4 spotkania.
Podstawa prawna:
Uchwała nr XXXII/310/2020 Rady Miejskiej w Stalowej Woli w sprawie uchwalenia Strategii Rozwoju Elektromobilności w Gminie Stalowa Wola na lata 2020-2036.
Cel:
Celem niniejszego dokumentu jest określenie planu działań oraz analiza możliwych do realizacji inwestycji w celu pełnego wykorzystania potencjału elektromobilności na terenie miasta. W Strategii zawarto harmonogram działań, pozwalający optymalnie wykorzystać dostępne zasoby i sprostać potrzebom transportowym i środowiskowym. Podejmowane działania mają przyczynić się do redukcji emisji lokalnej szkodliwych substancji do powietrza oraz do obniżenia poziomu hałasu.
Podstawa prawna:
Uchwała nr XXXIV/418/16 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 24 czerwca 2016 r.
Cel:
Niniejszy dokument określa wizję rozwoju publicznego transportu zbiorowego na terenie gminy z uwzględnieniem linii komunikacyjnych na terenie gmin ościennych, które podpisały z Gminą Stalowa Wola porozumienia w zakresie publicznego transportu zbiorowego. Realizacja Planu ma na celu poprawę stanu środowiska i jakości życia mieszkańców poprzez realizację zamierzonych działań inwestycyjnych i nieinwestycyjnych zdefiniowanych w dokumencie.
Realizacja programów transportowych w 2022 r.:
Zamieszczono wstępne ogłoszenie o zamiarze powierzenia MZK Sp. z o.o. realizacji zadań z zakresu publicznego transportu zbiorowego na okres od grudnia 2022 r. do listopada 2033 r.
Podpisano umowę na zakup 5 autobusów zeroemisyjnych, powierzono MZK w Stalowej Woli realizację zadań z zakresu funkcjonowania systemu roweru miejskiego na lata 2023-2026.
Rozpoczęto prace logistyczne nad:
zwiększeniem ilości biletomatów w autobusach miejskich,
zapewnieniem systemu dynamicznej informacji pasażerskiej,
dostosowaniem nowo zakupionych autobusów do potrzeb osób niepełnosprawnych,
opracowaniem dokumentacji przetargowej kolejnej partii autobusów zeroemisyjnych (5 szt.),
opracowaniem dokumentacji projektowej i ogłoszeniem dokumentacji przetargowej na dostawę i montaż 3 ładowarek dwustanowiskowych,
organizacją parkingów Parkuj i Jedź.
programy z obszaru gospodarki komunalnej i mieszkaniowej
Podstawa prawna:
Uchwała Nr XXXV/348/2020 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 30 listopada 2020 r.
Cel:
W ramach sporządzonego dokumentu określono planowane inwestycje i poziom nakładów planowanych na ich realizację, uzasadnienie konieczności ich realizacji oraz określenie zakresów rzeczowych prac nakładów finansowych na planowane prace.
Realizacja w 2022 r.:
projekt budowy wodociągu i kanalizacji sanitarnej do terenów pod budownictwo mieszkaniowe na os. Charzewice,
koncepcja budowy kanalizacji deszczowej na os. Posanie.
Podstawa prawna:
Uchwała nr XXXVI/366/2020 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 30 grudnia 2020 r.
Cel:
Celem dokumentu była ocena stanu aktualnego i przewidywanych zmian zapotrzebowania na ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe w perspektywie do 2026 r. Realizacja programu ma umożliwić zabezpieczenie zapotrzebowania w energię na rynku lokalnym gminy oraz każdego z odbiorców, w tym wykorzystanie istniejących nadwyżek i lokalnych zasobów paliw i energii, z uwzględnieniem energii elektrycznej i ciepła wytwarzanych w odnawialnych źródłach energii.
Podstawa prawna:
Uchwała Nr L/597/2022 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 31 marca 2022 r.
Cel:
Program ma na celu ograniczenie zjawiska bezdomności zwierząt domowych i gospodarskich oraz zapewnienie właściwej opieki bezdomnym zwierzętom domowym i gospodarskim. Zadaniem programu jest także wyłapywanie zwierząt i doprowadzenie ich do schroniska oraz ograniczenie niekontrolowanego rozrodu zwierząt, a także edukacja społeczeństwa w zakresie obowiązków spoczywających na właścicielach zwierząt.
Realizacja w 2022 r.:
Podjęte działania obejmowały zapewnienie opieki nad bezdomnymi zwierzętami, sterylizację, całodobową opiekę weterynaryjną w przypadku zdarzeń drogowych, zapewnienie opieki nad wolno żyjącymi kotami, w tym ich dokarmianie, zapewnienie gospodarstwa rolnego oraz elektroniczne oznakowanie psów.
programy z obszaru ochrony zdrowia
Podstawa prawna:
Uchwała nr L/609/2022 Rady Miejskiej w Stalowej Woli z dnia 31 marca 2022 r.
Cel:
Dokument obejmuje działania profilaktyczne oraz zmierzające do minimalizacji szkód społecznych i indywidualnych, które są skutkiem nadużywania alkoholu.
Realizacja w 2022 r.:
Realizowano zadania służące m.in.
zwiększaniu dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu,
udzielaniu rodzinom, w których występują problemy alkoholowe i przemoc pomocy psychospołecznej i prawnej,
prowadzeniu profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej oraz działalności szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych, przeciwdziałania narkomanii oraz uzależnień behawioralnych, w szczególności dla dzieci i młodzieży,
wspomaganiu działalności instytucji, stowarzyszeń działających na rzecz rozwiązywania problemów alkoholowych.
W okresie od stycznia do grudnia 2022 r. na działania wynikające z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii wydatkowano kwotę 1.769.353,74 zł.